Według prognoz do 2030 roku 69% decyzji konsumentów będzie podejmowanych na podstawie interakcji z inteligentnymi urządzeniami.[1] Wirtualni doradcy zbadają potrzeby odbiorców, a przymierzalnia online dopasuje stylizację. Już teraz technologie takie jak sztuczna inteligencja, roboty, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość mogą służyć do zabawy, ale powoli wkraczają także w dziedziny związane z edukacją czy podróżami. O uwagę konsumentów rywalizują dziesiątki komunikatów jednocześnie. Według badań można ją przykuć jedynie na 8 sekund.[2] Dlatego – aby zaangażować i utrzymać odbiorcę – trzeba dostarczyć mu informacje w wygodny, pobudzający emocje i interaktywny sposób. Technologia rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality, AR) umożliwia połączenie w czasie rzeczywistym świata prawdziwego z interaktywnym obrazem generowanym cyfrowo.
Po zeskanowaniu zostaje on uzupełniony o tekst, zdjęcia, modele graficzne 3D, animacje, filmy czy dźwięki. Rozpoznane przez aplikację obrazki w książeczce dla dzieci mogą „ożywać”, opakowanie produktu przenosić do przepisu kulinarnego, a papierowa instrukcja składania mebli zapewniać film instruktażowy.
AR w szkolnej ławce
Rozszerzona rzeczywistość w niedalekiej przyszłości może zmienić tradycyjne lekcje w angażujące całą klasę interakcje. Zwiększa możliwości pokazywania materiałów i zagadnień – zarówno w ramach zajęć dla najmłodszych uczniów w szkołach podstawowych, jak i wykładów dla studentów lub w edukacji osób dorosłych. AR zachęca do nauki, poszukiwania dodatkowych informacji i pogłębiania posiadanej wiedzy. Pobudza ciekawość i skojarzenia, zwiększa koncentrację w trakcie lekcji, rozwija wyobraźnię, pozwala lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia.
Rozszerzona turystyka
Technologia AR może pomóc również w bardziej angażującym podróżowaniu. Dzięki specjalnym okularom stworzy interaktywne przewodniki, nałoży na rzeczywiste obiekty w muzeum dodatkowe informacje i wzbogaci doświadczenia turystów. Może być wykorzystywana do projektowania tras, w hotelach, transporcie czy nawet całym procesie wyboru i zakupu wycieczki. Pomoże także w znoszeniu barier językowych, ułatwi dostęp osobom niepełnosprawnym czy nawigację w czasie rzeczywistym.
— AR pomoże w ciekawszej prezentacji treści edukacyjnych, wizualizacji wybieranego hotelu, ale też łatwym pokazaniu funkcji i np. przyuczeniu nowego pracownika. Wzbogaca przekaz o animacje, zdjęcia, quizy czy formularze. Wystarczy interaktywna tablica czy telefon komórkowy, którym można zeskanować ulotkę bądź okładkę i uzyskać kod rabatowy, mapę 3D z trasą widokową lub dodatkowe materiały wideo. Technologia ta nie jest jeszcze powszechnie wykorzystywana, dzięki czemu zachowuje efekt nowości, wzbudza zainteresowanie. Wciąga odbiorcę w emocjonalną historię, bawi, zachęca do interakcji – wskazuje Łukasz Rudziński, Business Information Product Manager w firmie Konica Minolta.
[1] Raport SAS, Experience 2030 – The Future of Customer Experience is… NOW!
[2] https://www.labelsandlabeling.com/news/industry-updates/vicki-strull-brands-don%E2%80%99t-exist-without-packaging