Inteligentne systemy częściej dla komfortu niż bezpieczeństwa

Co trzeci Polak, który w 2020 roku wybudował dom, wdrożył w nim technologię smart home. Większość z nich nie żałuje swojej decyzji. Aż 90% inwestorów jest zadowolona ze swojej instalacji, a 71% planuje jej poszerzenie – wynika z raportu Oferteo.pl. Najpopularniejszym centralnym systemem sterowania smart home w ubiegłym roku okazał się Google Home, spadła natomiast popularność Apple HomeKit.

Co trzeci dom jest inteligentny

Z nowego raportu Oferteo.pl, największego polskiego serwisu łączącego poszukujących towarów i usług z ich dostawcami, wynika, że co trzeci inwestor budujący dom w 2020 roku wykorzystał w nim rozwiązania smart home. Choć nie wszyscy decydują się na wdrożenie inteligentnych rozwiązań we własnym domu, to zdecydowana większość badanych ma świadomość ich istnienia. Jedynie 16% ankietowanych zadeklarowała, że tego typu urządzenia są im całkiem obce.

Argumentami, które przekonywały Polaków do inwestycji w inteligentne rozwiązania, były: zwiększenie komfortu (78% badanych) oraz chęć skorzystania z nowoczesnych technologii (50%). Wśród odpowiedzi często pojawiała się również oszczędność (43%), potrzeba zadbania o bezpieczeństwo (36%), a także względy ekologiczne (19%).

Ci, którzy nie zdecydowali się na smart home, najczęściej odpowiadali, że nie czuli, aby takie urządzenia były im potrzebne (61% odpowiedzi). 42% stwierdziło, że są one zbyt drogie, a 13% badanych obawiało się, że niewystarczająco zna się na technologiach lub obsługa urządzeń jest zbyt skomplikowana.

Komfort nad bezpieczeństwem

W 2020 roku najczęściej wybieranymi inteligentnymi rozwiązaniami w Polsce były systemy sterowania ogrzewaniem oraz oświetleniem. Według badania Oferteo.pl, zainstalowano je odpowiednio w 68% i 64% nowych domów. Na kolejnych miejscach znalazły się alarmy (58%), czujniki (51%) i kamery monitoringu (49%). To widoczna zmiana w stosunku do roku 2019, w którym właśnie rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo cieszyły się największą popularnością. W nowym raporcie widać, że zainteresowanie to przesunęło się w stronę urządzeń podnoszących komfort.

Ankietowani zostali zapytani również o to, kto zajął się montażem sprzętu w ich domu. Okazało się, że w przypadku 41% badanych powierzono pracę fachowcom. Całkowicie samodzielnie instalacją zajęło się 27% respondentów. Pozostali zdecydowali się na połączenie umiejętności swoich oraz specjalistów.

– Rok 2020 przyniósł istotne zmiany w podejściu konsumentów do technologii inteligentnego domu. Powszechny lockdown sprawił, że więcej czasu spędzaliśmy w domach, co – jak widać w wynikach badania – przełożyło się na zainteresowanie użytkowników rozwiązaniami poprawiającymi komfort. To obecnie najpopularniejszy typ urządzeń smart home w Polsce i spodziewamy się, że w 2021 roku ta popularność może się jeszcze zwiększyć – komentuje Fred Potter, założyciel marki Netatmo – producenta urządzeń smart home.

Umacnia się Google Home, spada popularność Apple HomeKit

Nabywcy inteligentnych rozwiązań w ubiegłym roku najczęściej wybierali Google Home. Jego popularność wzrosła o 6% w stosunku do roku poprzedniego i w efekcie w 2020 już w co piątym domu wyposażonym w smart home, wdrożono właśnie ten system. Na drugim miejscu pod względem popularności znalazło się Xiaomi Mijia/Aqara, a na trzecim Amazon Alexa. Apple HomeKit wybierano w ostatnim roku o 16 punktów procentowych rzadziej niż w 2019, w wyniku czego spadł on z miejsca pierwszego na piąte.

Spora część badanych (20%) nie zdecydowała się na zakup całego systemu, a jedynie na pojedyncze, niescentralizowane urządzenia.

– Polacy coraz bardziej otwierają się na nowe technologie. Każdy z nas ma dziś przy sobie smartfona, a wizja wykorzystania go do sterowanie urządzeniami w swoim domu wydaje się kusząca. Na rynku są dziś dostępne inteligentne rozwiązania, które  mogą zwiększyć bezpieczeństwo, poprawić komfort życia, ograniczyć koszty eksploatacyjne domu lub uczynić go bardziej przyjaznym środowisku. Niemal każdy inwestor znajdzie więc coś, co odpowie na jego potrzeby. Warto skonsultować się ze specjalistami, którzy zapewnią kompleksową pomoc. Od ustalenia, co będzie najlepsze w konkretnym przypadku, przez wybór konkretnego urządzenia, po montaż i szkolenie z jego obsługi – komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl.

Smart Home spełniło oczekiwania

Aż 68% badanych przyznało, że zakupione urządzenia smart home spełniły ich oczekiwania. 22% było zadowolonych z części swojej instalacji, a 10% respondentów zadeklarowało, że nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Można więc wysnuć wniosek, że inteligentne rozwiązania w znacznej większości nie rozczarowują użytkowników.

Co więcej, 71% użytkowników przyznało nawet, że planuje w przyszłości rozszerzyć swój system o nowe urządzenia. Najczęściej plany te dotyczą zaworów/zraszaczy ogrodowych, systemów oświetlenia, klimatyzatorów, alarmów oraz czujników.

Metodologia badania

Przedstawione w „Raporcie o budowie domów w Polsce” dane pochodzą z analizy 550 zapytań ofertowych złożonych w 2020 roku w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów.

Dodaj komentarz