W Polsce działa około 100 tysięcy sklepów internetowych, a 77% internautów deklaruje, że korzysta z zakupów online. Handel w sieci intensywnie się rozwija, a cyfryzacja staje się niezbędna dla funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Eksperci podkreślają, że należy się spodziewać zwiększonej liczby cyberzagrożeń, a przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa IT staje się szczególnie ważne – także dla branży e-commerce.
Detaliści podatni na ataki
Już w 2020 roku aż 87% sprzedawców detalicznych doświadczyło minimum jednego przypadku naruszenia bezpieczeństwa. Według systemu WAF (Web Application Firewall, dostępnego dla korzystających z hostingu w cyber_Folks), strona internetowa w Polsce atakowana jest średnio ok. 6 tysięcy razy w ciągu roku. Cyberprzestępcy próbują zainstalować złośliwe oprogramowanie (ransomware) lub zaspamować sklep przy pomocy fałszywych opinii produktowych z linkami wychodzącymi. Za cel obierają też bazy danych klientów oraz ich hasła, które służyć mogą próbom logowania do bankowości internetowej czy serwisów społecznościowych. Każdy atak, niezależnie od jego skali, naraża sklep na utratę reputacji i zaufania, które trudno jest odbudować.
By zapobiec takiej sytuacji, nie można bagatelizować kwestii bezpieczeństwa. Poniższa lista to pakiet podstawowych kwestii, na jakie należy zwrócić uwagę, zakładając nowy e-sklep lub przeprowadzając audyt ochrony w istniejącym serwisie.
1. Zabezpiecz swoją domenę
Podatność na ataki może wynikać z nazwy domeny. „Typosquatting” to wykorzystanie adresu łudząco podobnego do danej strony internetowej, np. xbank.pl i xbenk.pl. w oparciu o bliskość znaków na klawiaturze, a to tylko jeden z rodzajów zagrożeń. Fałszywa witryna może służyć do przyciągania ofiar cyberprzestępstw. Warto rozważyć zarejestrowanie podobnych domen do naszej, by ubiec oszustów.
2. Sprawdź, czy dostawca oprogramowania dba o kwestie bezpieczeństwa i pamiętaj o aktualizacjach
Decydując się na założenie sklepu internetowego lub jego migrację, konieczne jest uwzględnienie nie tylko kwestii kosztów czy dostępności, ale również aspektów związanych z cyberbezpieczeństwem. W przypadku rozwiązań typu open source wszelkie luki bezpieczeństwa są na bieżąco „łatane” w kolejnych aktualizacjach, których stale trzeba dokonywać.
– Globalnie na naszym oprogramowaniu działa około 300 tysięcy sklepów. W Polsce jest to około 25 tysięcy. Popularność rozwiązania i społeczność skupionych wokół niego programistów sprawiają, że wszelkie błędy zgłaszane przez indywidualnych użytkowników są analizowane. Reagujemy na bieżąco, zawsze traktując bezpieczeństwo jako priorytet – tłumaczy Mateusz Osiecki, Country Manager na Polskę w PrestaShop.
3. Zainstaluj certyfikat SSL
Brak certyfikatu SSL wpływa negatywnie nie tylko na poczucie bezpieczeństwa klientów, ale również na rankingi w wyszukiwarce Google. W przypadku sklepu internetowego informacja „ta witryna jest niezabezpieczona” niekorzystnie wpłynie na współczynnik konwersji.
Certyfikaty odpowiadają za szyfrowanie danych (np. podczas logowania się do sklepu) oraz potwierdzają tożsamość właściciela domeny. Możemy podzielić je na kilka kategorii różniących się poziomem wiarygodności potwierdzenia – od certyfikacji DV (Domain Validation), przez OV (Organization Validation) po EV (Extended Validation). Tylko certyfikaty komercyjne OV/EV będą pomagać Twojemu sklepowi w razie ataku phishingowego.
4. Świadomie wybieraj hosting
Wybór hostingu to kluczowy element bezpieczeństwa sklepu internetowego. Warto zapytać dostawcę o sposób ochrony przed wrogim ruchem.
– Istotne przy wyborze hostingu są również kwestie kopii zapasowych. Powinny być one wykonywane codziennie, a nawet kilka razy dziennie. Poza częstotliwością ważna jest również długość jej przechowywania. W cyber_Folks, w ofercie hostingów sprofilowanych pod sklepy internetowe, kopie baz wykonywane są co 4–6 godzin, a plików – co 24 godziny. Są one dostępne do 28 dni wstecz. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że dysponując centrami danych w różnych miastach jesteśmy w stanie przechowywać kopie zapasowe w lokalizacji oddalonej nawet o 500 km od serwera produkcyjnego, co stanowi dodatkową ochronę na wypadek ewentualnych katastrof, jak pożar czy powódź – podkreśla Artur Pajkert, Head of Marketing w cyber_Folks.
5. Bezpieczne płatności – bezpieczni klienci
Płatności online to jeden z najbardziej wrażliwych obszarów podatności na cyberzagrożenia. Aby chronić siebie i swoich klientów, konieczne jest korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań, takich jak np. PayPal lub odpowiednio zabezpieczonych modułów do płatności kartami płatniczymi. Dostępne rozwiązania tworzą dodatkową warstwę ochrony obok standardowych zabezpieczeń bankowości elektronicznej.
– Sprzedawcy korzystający z naszego oprogramowania mają możliwość instalacji modułu PrestaShop Checkout, który chroni przed nieautoryzowanymi płatnościami lub próbami wyłudzenia. Wspiera on m.in. standard 3D Secure 2 umożliwiający uwierzytelnienie płatności szybciej i wygodniej, np. odciskiem palca zamiast wpisywania kodu. W kilku prostych krokach można w znaczącym stopniu zwiększyć zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę zakupów w e-sklepie – tłumaczy Mateusz Osiecki.
Źródła:
Raport „E-commerce w Polsce 2021” Gemius
Badania cyber_Folks
Dane zebrane przez ekspertów Fortinet