Wychodząc na przeciw rosnącym potrzebom klientów Tokina postanowiła zmodyfikować swój obiektyw 11-16mm f/2.8 i wykonać go w wersji przeznaczonej do produkcji filmów 11-16mm T/3. Jego premiera odbyła się już jakiś czas temu jednak nadal jest o nim głośno. Obiektyw na samym początku posiada metalowy bagnet a tylna soczewka znajduje się prawie na równi z nim, gdy ogniskowa jest ustawiona na 11mm i chowa się do tubusu przy ustawieniu 16mm. Producent zadbał, aby teren koło bagnetu został dobrze wyczerniony i nie odsłaniał wnętrza obiektywu. Podobne zachowania można zaobserwować w wersji fotograficznej obiektywu; różnicą jest fakt, że wersja filmowa nie została wyposażona w żaden elektroniczny chip poprzez co informacja nie dociera do body.
Nie jest to być może rażąca wada, bowiem i tak wszystkie nastawy są ręczne ale dobrze by było zapisać dane do EXIEF-u. Budowa obiektywu fotograficznego i filmowego jest bardzo podobna; producent zapewne korzystał w obu przypadkach z tych samych materiałów ale wersja filmowa posiada zupełnie gładką powierzchnię. Jakość i wytrzymałość sprzętu jest zgodnie z opinią producenta i osób, które go testowały na wysokim poziomie. Długość obu modeli jest taka sama jednak różni je osłona przeciwsłoneczna, która w wersji filmowej jest troszeczkę mniejsza. Tuż za bagnetem umieszczony został nieruchomy pierścień, na którym znajduje się kropka ułatwiająca instalowanie obiektywu. Na dalszym planie umieszczony jest pierścień zmiany przesłony – której nie ma w wersji fotograficznej. Działa on z równym oporem. Jest to oczywiście cecha charakterystyczna dla obiektywów filmowych, które nie posiadają skoków przesłony. Na pierścieniu szerokim 10 mm, ulokowane są oznaczenia wyrażone w stopniach transmisji. Nowum jest tu poziome rozmieszczenie oznaczeń – w wersjach filmowych zazwyczaj wszystkie wartości są osadzone pionowo, by ułatwić operatorowi odczyt. Przysłona obiektywu filmowego pracuje w zakresie T3-T22.
Następny pierścień ma 13mm i jego zadaniem jest dokonywanie zmiany ogniskowej. Kierunek tej zmiany jest przeciwny do kierunku, jaki posiada wersja fotograficzna; naniesione są również oznaczenia wszystkich ogniskowych w oddaleniu co 1mm w całym zakresie. Na tym pierścieniu znajduje sie ponadto w równych odstępach 6 gwintowanych otworów. Na kolejnym pierścieniu producent umieścił swoje logo – jest on nieruchomy. Tuż za nim ulokowany jest mierzący 27mm pierścień ostrości, którego część jest karbowana a reszta zawiera skalę wyrażoną w stopach i metrach. Wszystkie pierścienie mają zaimplementowane dodatkowe zębatki, co jest charakterystyczne dla modeli filmowych. Ich rola polega na współpracy z innymi urządzeniami np. typu follow focus. Mają one szerokość 5 mm i posiadają standardowy moduł 0.8. Można z nich korzystać także bez dodatkowych urządzeń; gdy zechcemy używać manualnego nastawiania – plusem będzie wówczas gumowe karbowanie na pierścieniu ostrości. Najmniejsza odległość ostrzenia wynosi 35cm. W obydwu obiektywach nieskończoność producent umieścił po stronie filmowej. Niestety ich zakres pracy jest mały i wynosi zaledwie 90 stopni; od wersji filmowej oczekuje się, by było to jak najwięcej by móc dobrze ustawić punkt ostrości. Patrząc z drugiej strony, jest to jednak obiektyw ultraszerokokątny, co gwarantuje dużą głębię ostrości. Osoby testujące sprzęt podają, że są lekko rozczarowane brakiem modyfikacji oraz rozszerzenia zakresu w odniesieniu do wersji fotograficznej.
Jako plus podają dokładną zgodność skali naniesienia na obiektywie z faktyczną odległością punktu ostrości. Na końcu obiektywu jest umieszczony czerwony pasek – na obiektywie fotograficznym jest pasek złoty – a za nim znajduje się mocowanie osłony przeciwsłonecznej i nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 77mm. W obu przypadkach obiektywów zmiana ogniskowej i ostrości nie powoduje zmiany wielkości obiektywu; tylko nieznacznie zmienia się rozkład ciężkości. Jest to bardzo ważna cecha w przypadku korzystania z systemów stabilizacji, gdzie zmiana tego punktu może wiązać się z ponownym wyważeniem całego zestawu. Obiektyw współpracuje z przetwornikami formatu APS-C a także mniejszymi. Zaawansowana konstrukcja jest oparta min. na dwóch soczewkach SD, oraz dwóch soczewkach asferycznych. Dzięki nim gwarantowany jest wysoki kontrast i skuteczna kontrola aberracji chromatycznej. Obiektyw posiada rozdzielczość zdecydowanie większą niż format filmowy 4k. Przysłona składa się z 9 płatków, by można było otrzymać wysoki efekt rozmycia tła. Specyfikacja obiektywu; budowa – składa się z 13 elementów, pole widzenia – 104-82 stopnie, światło – f/2.8, ostrość – od 0,35m, rozmiar filtra – 77mm, rozmiary(długość x średnica) – 97,9-84mm, waga – 660g., skala odwzorowania – 1.45:1, osłona przeciwsłoneczna – BH-77A, minimalna wartość przysłony-szeroki kąt- 2,8, maksymalna wartość przysłony-szeroki kąt- 22, minimalna wartość przysłony-wąski kąt- 2,8, maksymalna wartość przysłony-wąski kąt- 22. Do wad urządzenia możemy zaliczyć jego wysoką cenę – 5570zł, dużą aberrację chromatyczną, nieciekawe odblaski. Zaletami z kolei będą niewątpliwie niewielka waga urządzenia, solidność wykonania, fakt bycia pionierem na rynku obiektywów filmowych z zoomem, ultraszerokim kątem dla matrycy APS-C. Aktualnie na rynku mamy do wyboru jedynie wyżej opisany obiektyw – oczywiście w takim przedziale cenowym – który choć już jakiś czas jest obecny nadal cieszy się według analityków i testerów ogromną popularnością.