Zarządzanie drukiem – dominujące trendy w 2018

Branża IT przechodzi dynamiczny proces przemiany, a zarządzanie drukiem nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Nabywcy urządzeń wielofunkcyjnych do biur są bardziej świadomi potrzeb, a co za tym idzie, wymagający – rzadziej skupiają się na specyfikacji technicznej maszyn. Parametry takie jak taktowanie procesora, pamięć RAM, czy wielkość dysku twardego przestają być głównym kryterium wyboru. W dziedzinie zarządzania drukiem dominują trzy trendy, które odegrają istotną rolę w 2018 i kolejnych latach.

  1. Integracja z chmurą
    Według eksperta z firmy Konica Minolta klienci coraz częściej interesują się kwestią integracji urządzeń wielofunkcyjnych z chmurą.

    Prowadzenie dokumentacji papierowej w firmach to nadal bardzo powszechne zjawisko, ale zmienia się rola samego urządzenia – nie jest to już tylko maszyna do druku, ale punkt wejścia i wyjścia dla obiegu dokumentów w organizacji. Ta zmiana wymusza konieczność integrowania urządzeń wielofunkcyjnych z systemami do zarządzania obiegiem dokumentów. Motywacją do przeprowadzenia takich zmian jest między innymi kwestia bezpieczeństwa – szczególnie w perspektywie wchodzącego w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) – mówi Michał Sterniński, Product Development Manager z firmy Konica Minolta Business Solutions Polska.

    Według badania przeprowadzonego przez AIIM[1] 75% ankietowanych twierdzi, że dane przechowywane w chmurze będą bardziej lub przynajmniej tak samo bezpieczne, jak na ich własnych serwerach. Jak podaje PwC[2], w 2017 roku aż 48% usług IT świadczyli zewnętrzni dostawcy w ramach rozwiązań chmurowych. Do 2026 roku ta liczba może wzrosnąć nawet do 73%[3].

    2. Druk mobilny
    Firmy coraz częściej umożliwiają pracę zdalną, rośnie również liczba urządzeń przenośnych wykorzystywanych na co dzień przez pracowników – dlatego przedsiębiorstwa decydują się na wdrożenia rozwiązań z zakresu druku mobilnego. W przypadku pracy zdalnej zlecenie wydruku najczęściej odbywa się w chmurze i jest zarządzane z poziomu centralnego systemu. Możliwe jest wówczas zdefiniowanie konkretnej osoby, która będzie mogła odebrać dokumenty w firmie (np. asystentka, sekretarka lub osoba pracująca przy tym samym projekcie). Oprócz zadbania o kwestie przekazania wydruków odpowiedniej osobie istotne jest zapewnienie kompleksowego bezpieczeństwa przechowywania i przesyłania wszystkich danych (szyfrowanie klient do serwera, serwer do urządzenia) – przykładowo za pomocą rozwiązania VPN.

    3. Wsparcie posprzedażowe i UX

Z dnia na dzień, większe znaczenie odgrywa obsługa posprzedażowa zarówno w zakresie serwisu, jak i codziennego użytkowania maszyn.

Większość dużych firm szuka rozwiązań typu „wstaw i zapomnij”. Klienci chcą urządzeń, które będą same komunikować się z dostawcą i zgłaszać potrzeby wymiany materiałów eksploatacyjnych, usunięcia awarii czy przeprowadzenia przeglądu serwisowego. Klienci interesują się też systemami ERP, z którymi urządzenia wielofunkcyjne mogą współpracować czy zaawansowanymi platformami do zarządzania flotą urządzeń. Istotną rolę odgrywa również szeroko rozumiany User Experience (UX). W dążeniu do optymalizacji klienci chcą jak najbardziej odciążyć swoich pracowników w codziennych zadaniach, przez co łatwość obsługi sprzętu staje się dla nich niezmiernie istotna – podsumowuje Michał Sterniński, Product Development Manager z firmy Konica Minolta Business Solutions Polska.

[1] AIIM Industry Watch titled Mobile and Cloud: accessing, capturing and processing content

[2] PwC, CIO and CSO, The Global State of Information Security Survey, 2017

[3] https://softwarestrategiesblog.com/

Dodaj komentarz