Sklepy stacjonarne zmieniają się na naszych oczach

Mimo popularyzacji zakupów przez Internet, pozycja sklepów stacjonarnych jest wciąż niezagrożona. Z czasem jedynie zmieniać się będzie sposób, w jaki robić będziemy w nich zakupy. Już dziś zarówno na Zachodzie, jak i w Polsce funkcjonują samoobsługowe sklepy typu “no check-out”, coraz częściej spotkać możemy też interaktywne showroomy z ekranami zamiast półek. Powodów takich zmian znajdziemy kilka. Jednak najważniejszymi czynnikami wpływającymi na kształtowanie się nowego formatu jest potrzeba obniżenia kosztów prowadzenia sklepu i chęć wyeksponowania produktów w jeszcze bardziej atrakcyjny sposób.

Sklepy bez kolejek do kas
Amazon jest powszechnie uznawany za firmę odpowiedzialną za wprowadzanie zupełnie nowego tzw. user experience do sklepów stacjonarnych. W styczniu 2018 roku firma otworzyła dla klientów placówkę o nazwie Amazon Go, czyli sklep, który eliminuje konieczność stania w kolejce do kasy. Wystarczy tylko pobrać aplikację sklepu na smartfona i dodać do niej kartę płatniczą. Wszystkie produkty, które klient zdejmie z półki i włoży do koszyka są automatycznie dodawane do aplikacji. W przypadku kiedy zrezygnujemy z jakiegoś zakupu, towar również zniknie z naszej listy zakupów w aplikacji. By cały proces działał bezproblemowo w sklepie zainstalowano system składający się z setek kamer i czujników, który wspomagany jest przez sztuczną inteligencję. Zgodnie z doniesieniami medialnymi w tym roku korporacja planuje otworzyć kolejne sklepy Amazon Go. 

Polski rynek adoptuje zaawansowane rozwiązania
We wrześniu 2018 roku również Żabka zaprezentowała koncept sklepu przyszłości, który nie tylko zmienia sposób w jaki obecnie płacimy za zakupy, ale również udoskonala user experience. Centralnym punktem systemu będą inteligentne półki z ekranami. Klienci będą nijako naprowadzani na konkretne produkty na podstawie dotychczasowej historii zakupów, która będzie rejestrowana przez aplikacje na smartofny. Po wejściu do sklepu na ekranach wyświetlą się propozycje, z kolei po przeniesieniu rzeczy z półki w czytelny sposób podane zostaną informacje o dacie przydatności, składzie czy kraju pochodzenia. Jak na razie jest to jedynie projekt, ale sieć jest na etapie wprowadzania modelu grab&go z aplikacją Żappka, która służyć będzie do płatności za zakupy. 

Popularyzacja showroomów
Komunikacja z klientem obrazem wyświetlanym na ekranach przestała być już odległą wizją. Najlepszym tego przykładem są salony eobuwie.pl, w których zamiast tradycyjnych półek z obuwiem znajdziemy interaktywne monitory. Pozwalają one przeglądać setki modeli bez konieczności chodzenia po całym sklepie. Po dokonaniu wyboru obsługa sklepu przynosi parę z magazynu – w przypadku braku rozmiaru składane jest zamówienie, które zwykle jest do odbioru następnego dnia. Showroom zaprojektowany w ten sposób zapewnia wygodę klientom, pozwalając jednocześnie wyeksponować w atrakcyjnym otoczeniu dany produkt. Dla właścicieli natomiast kolejnym plusem jest ograniczenie kosztów związanych z personelem, który w nowym systemie funkcjonuje na zasadzie profesjonalnego doradztwa.


Dotykowe ekrany zamiast półki
Jednym z aspektów pracy nad showroomem jest wybranie ekranów dotykowych, które najlepiej sprawdzą się w tych specyficznych zastosowaniach. Producenci, którzy rozpoznają ten trend, już dziś do swojej oferty wprowadzają urządzenia, które pomagają w stworzeniu prostego w obsłudze interfejsu użytkownika i tym samym pozwalają zoptymalizować zaangażowanie pracowników w bieżącą obsługę klienta. I tak na przykład japońska iiyama ma w swojej ofercie ekrany od 32 do 65 cali, które pozwalają na wyświetlanie obrazu w trybie 24/7 i są konstrukcyjnie przystosowane są do pracy w najcięższych warunkach. Wyświetlacze poddawane są między innymi testom wytrzymałościowym, które polegają na zrzuceniu kulki o ciężarze 0,5 kg z wysokości 1,3 metra. W przypadku zapotrzebowania na ekrany dotykowe o mniejszych rozmiarach szczególnie polecana jest seria Open Frame PCAP 15. Oferuje ona panele o przekątnych 10,1’’, 15’’, 21,5’’ i 23,8’’ (o rozdzielczości od 1024×768 do 1920×1080 pikseli). Pod względem konstrukcyjnym pozbawione są one ramek, pokryte szkłem i wyposażone w gumową otulinę, która gwarantuje szczelność instalacji. Co więcej, modele umożliwiają montaż w orientacji pionowej, poziomej lub face-up.

Nowe sklepy to nie odległa przyszłość
Według analityków handlu detalicznego w ciągu najbliższych lat będziemy świadkami rewolucji dotyczących stacjonarnych sklepów. Jest to związane ze zmianą nawyków zakupowych klientów, jak i wymogów rynku. Jak twierdzą przedstawiciele niektórych sieci, wdrożenie bezobsługowych sklepów pozwala zaoszczędzić nawet 7/8 kosztów związanych z prowadzeniem salonów. Co więcej, rezygnacja z tradycyjnych półek na rzecz ekranów do wyświetlania całej oferty sprawia, że sklep można prowadzić na dużo mniejszej przestrzeni, jednocześnie dostarczając klientowi szerszy kontekst oferowanych produktów.



Dodaj komentarz