Internacjonalizacja w europejskim e-commerce to szansa dla polskich firm

Według danych Eurostatu w 2018 roku aż 87 proc. obywateli UE korzystało z internetu, a z tej grupy 69 proc. dokonało tam zakupów. W efekcie e-konsumenci stanowią już 60 proc. mieszkańców krajów Wspólnoty, a co trzecia osoba w Unii kupuje poza krajem zamieszkania. Zdaniem firmy technologicznej e-point, obecna faza rozwoju e-commerce w Europie to najlepszy czas na podjęcie decyzji o ekspansji na rynki europejskie.

W swoim najnowszym e-booku – „Jak zbudować międzynarodową platformę e-commerce?” – e-point wyjaśnia, jak zrealizować plan ekspansji w Europie przez e-commerce w najbardziej efektywny kosztowo sposób i dzieli się swoim „know how”.

Własna platforma B2C lub B2B, posiadająca jeden rdzeń logiczny i transakcyjny, który można adaptować do potrzeb poszczególnych rynków, to dla średnich i dużych firm znacznie bardziej opłacalne rozwiązanie niż sprzedaż przez globalne platformy handlowe, jak Amazon czy Ebay, które pobierają znaczącą prowizję i w większości nie zapewniają koniecznego dostosowania do specyficznych potrzeb danej firmy” – mówi Justyna Skorupska, ekspertka ds. e-commercez e-point SA. – „Korzystniejszym rozwiązaniem jest posiadanie własnej platformy e-commerce, której stworzenie jest znacznie tańsze niż fizyczna rozbudowa sieci sprzedaży w danych kraju”.

Ekspansji przez e-commerce sprzyjają także regulacje prawne, które zostały niedawno przyjęte przez UE. Są to np. przepisy ułatwiające transgraniczne dostawy przesyłek, a także te zabraniające geo-blokowania. W kwietniu 2019 r. zakończyły się również prace nad dyrektywami dotyczącymi treści cyfrowych i sprzedaży towarów, których celem jest zapewnienie jednolitych zasad umownych dotyczących zakupu towarów i treści cyfrowych online.

e-point wymienia w swojej publikacji kluczowe korzyści dla biznesu z posiadania własnej, międzynarodowej platformy e-commerce:

  • niższe kosztów ekspansji w porównaniu do tradycyjnej rozbudowy sieci sprzedaży,
  • krótszy czas wprowadzania innowacji i produktów,
  • łatwość dostosowania e-sklepu do potrzeb konkretnego rynku z jednoczesnym wykorzystaniem globalnych doświadczeń firmy,
  • wsparcie transgranicznych scenariuszy sprzedażowych.

Duża część publikacji jest poświęcona takim elementom tworzenia międzynarodowej platformy e-commerce, jak wyzwania związane z doborem właściwej architektury platformy, rola systemów klasy PIM w międzynarodowym e-commerce oraz kwestia wielojęzyczności platformy. Dodatkowo e-book opisuje wiele prawnych aspektów międzynarodowego e-commerce oraz prezentuje przykłady firm, które uczyniły z własnych rozwiązań e-commerce fundament ekspansji w Europie.

Jednym z takich przykładów jest amerykańska korporacja Amway, która rozpoczęła pracę nad wdrożeniem jednolitego rozwiązanie e-commerce w Europie Wschodniej już w 2006 roku. Rozwiązanie to zostało z czasem wykorzystane także w krajach Europy Zachodniej. 

Platforma umożliwiła Amwayowi stosowanie ciekawej strategii, która polega na włączaniu nowego kraju najpierw w sprzedaż e-commerce i testowaniu w ten sposób zainteresowania rynku ofertą firmy” – wyjaśnia Paweł Zabrowski, Project Director w e-point SA. – „Dopiero, kiedy testy te wypadają pozytywnie, Amway rozbudowuje fizyczną obecność na nowym rynku.

Z kolei case study Inter Cars to przykład polskiej firmy, z której platformy B2B e-commerce korzystają pracownicy warsztatów z 9 krajów, a docelowo platforma zostanie wdrożona we wszystkich 18 krajach, w których operuje Inter Cars.

Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie funkcjonuje Grupa Inter Cars, od lat obserwujemy wzrosty sprzedaży realizowanej przy wykorzystaniu naszych rozwiązań e-commerce. Na niektórych rynkach ich udział sięga już 80-90 proc.” – mówi cytowany w publikacji Tomasz Skórski, Digital Products Development i Architecture Manager w Inter Cars. E-book „Jak zbudować międzynarodową platformę e-commerce?” jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych bezpłatnie pod tym adresem: https://www.e-point.pl/raporty/miedzynarodowy-ecommerce

Dodaj komentarz