Lockheed Martin, Amazon oraz Cisco łączą siły i wprowadzają technologie do współpracy na statek kosmiczny NASA Orion, który wyruszy na misję księżycową Artemis I. Zaprezentowane rozwiązanie zrewolucjonizuje rozmowy wideo prowadzone na duże odległości i przyczyni się do rozwoju lotów w kosmos. Skorzystają również sami astronauci, którzy staną się bardziej efektywni i samowystarczalni. W ramach bezzałogowej misji Artemis I, zaprojektowany i stworzony przez firmę Lockheed Martin statek kosmiczny Orion wyruszy w podróż wokół Księżyca i wróci na Ziemię. W pojeździe po raz pierwszy zostanie użyta technologia Callisto wykorzystująca wirtualnego asystenta Amazon Alexa, platformę do współpracy Webex i sztuczną inteligencję.
Jest to pierwsza z cyklu misji NASA Artemis, których celem jest powrót na Księżyc, stworzenie tam obozu, a pewnego dnia wyruszenie na Marsa.
Technologia inspirowana mitologią grecką i Star Trekiem
Callisto nie przypadkiem wzięło swoją nazwę od towarzyszki greckiej bogini Artemidy, która według mitu została po śmierci przemieniona w gwiazdozbiór Wielkiej Niedźwiedzicy. Na rozwiązanie składa się spersonalizowany sprzęt oraz oprogramowanie opracowane przez inżynierów Lockheed Martin, Amazon i Cisco. Callisto pozwoli na korzystanie z asystenta głosowego Alexa bez dostępu do Internetu oraz platformy Webex z poziomu tabletu w oparciu o sieć NASA Deep Space Network.
Jak mówi Aaron Rubenson, wiceprezes Amazon Alexa, komputer wykorzystywany na statku Enterprise stanowił inspirację dla wirtualnego asystenta. Teraz technologia z zakresu inteligencji otoczenia wyruszy w kosmos, przyczyniając się do rozwoju badań i eksploracji przestrzeni kosmicznej.
Jeszcze lepsza praca astronautów
Ponieważ Artemis I jest misją bezzałogową, twórcy Callisto oraz specjaliści z NASA pracowali wspólnie, aby stworzyć wirtualną załogę w Johnson Space Center NASA w Houston, umożliwiając operatorom znajdującym się w Centrum Kontroli Misji NASA w Houston interakcję z Callisto za pomocą terminali wideo Webex Desk Pro oraz Webex Board Pro. Na pokładzie Oriona znajdzie się specjalna wersja platformy Webex działająca na tablecie iPad. Będzie to doskonała okazja do tego, aby sprawdzić, jak technologie do współpracy mogą pomóc astronautom zwiększyć wydajność i świadomość sytuacyjną podczas ich misji, zapewniając dostęp do informacji na temat stanu lotu i telemetrii oraz możliwość kontrolowania podłączonych urządzeń na pokładzie Oriona. Obraz wideo i dźwięk będą przesyłane na Ziemię, co pozwoli inżynierom analizować wydajność systemów pokładowych, jednocześnie dzieląc się informacjami z opinią publiczną.
Pracownicy NASA będą mogli skorzystać m.in. z funkcji Cisco Webex, jaką jest tłumaczenie w czasie rzeczywistym z angielskiego na aż 108 języków, w tym polski. Z pewnością przydatne będzie również niwelowanie hałasu w tle, który może stanowić sporą przeszkodę w komunikacji na statku kosmicznym.
„Rozwój technologii wymaga zapału innowatorów, który wkrótce dotrze również w kosmos” – powiedział Jeetu Patel, wiceprezes i dyrektor generalny ds. bezpieczeństwa i współpracy w Cisco. „To pierwsze tego typu rozwiązanie, które pewnego dnia może zacząć wspierać misje załogowe, zapewniając bezpośrednią interakcję między załogą, centrum dowodzenia i innymi osobami np. bliskimi, co sprawi, że osoby znajdujące się w kosmosie będą czuły się mniej samotne”.
Poczuj się jakbyś był w kosmosie
Technologia Callisto pozwoli entuzjastom kosmosu, ale także np. uczniom, na wzięcie wirtualnego udziału w misji Artemis I. Będą oni mogli zacząć śledzić postępy ekspedycji mówiąc jedynie „Alexa, zabierz mnie na Księżyc”.
Artemis I ma wystartować w wielotygodniową podróż wokół Księżyca i z powrotem na początku 2022 roku z NASA Kennedy Space Center w Cape Canaveral na Florydzie. Przedsięwzięcie pozwoli stworzyć fundamenty dla kolejnych załogowych misji kosmicznych.