NVIDIA GeForce GRID – sposób na płynne granie w chmurze

Konferencja Technologii Procesorów Graficznych — 15 maja 2012 r.—Świat gier wkracza dziś w nowy wiek – to właśnie dzisiaj firma NVIDIA® zaprezentowała GeForce® GRID, czyli platformę do gier w chmurze , dzięki której operatorzy serwisów oferujący gry jako usługę mogą strumieniować gry nowej generacji do praktycznie każdego urządzenia, bez opóźnień spotykanych w bieżących rozwiązaniach.

Dzięki platformie GeForce GRID usługodawcy oferujący gry jako usługę mogą udostępniać klientom gry z zaawansowanymi efektami graficznymi i minimalnymi opóźnieniami, a jednocześnie zmniejszyć własne koszty operacyjne, w tym w szczególności koszty energii. Z kolei gracze otrzymają możliwość grania w najnowsze, nawet najbardziej zaawansowane gry na dowolnym urządzeniu podłączonym do Internetu, w tym również na telewizorach, smartfonach i tabletach pracujących pod kontrolą systemów iOS i Android.

 „Dzięki naszemu rozwiązaniu gracze uzyskują możliwość grania w najnowsze i najlepsze tytuły na świecie, gdziekolwiek i kiedykolwiek chcą – za pomocą telefonów, tabletów, telewizorów i komputerów PC”, powiedział Phil Eisler, dyrektor generalny ds. cloud gaming w firmie NVIDIA. „GeForce GRID całkowicie odmieni sposób dostarczania gier oraz samej rozgrywki.”

Technologia GeForce GRID została zaprezentowana na konferencji GTC wraz z szeregiem innych technologii firmy NVIDIA. Wszystkie zapowiedzi można przeczytać w internetowym kąciku prasowym konferencji GTC.

Nowa platforma jest oparta na procesorach graficznych GeForce GRID firmy NVIDIA, które obsługują technologię strumieniowania o wyjątkowo niskim opóźnieniu, a także współpracują ze specjalnym oprogramowaniem do obsługi grafiki w chmurze. Te rozwiązania znacząco odmienią ekonomikę i wrażenia z rozgrywki w chmurze, umożliwiając firmom dostarczającym gry jako usługę obsłużenie skalowalnych centrów danych mniejszym kosztem, który będzie bliższy kosztowi utrzymania usług strumieniowania filmów.

Procesory graficzne GeForce GRID firmy NVIDIA

Dzięki wysokowydajnej architekturze NVIDIA Kepler™ procesory GeForce GRID firmy NVIDIA minimalizują pobór energii, a także obsługują kodowanie do ośmiu strumieni gier jednocześnie. Nowe rozwiązania umożliwią ekonomiczne skalowanie oferty usługowej dostawców, a w konsekwencji pozwolą firmom na obsłużenie nawet do kilku milionów graczy jednocześnie.

Nowa karta została wyposażona w dwa procesory graficzne oparte na architekturze Kepler, a każdy z nich został wyposażony we własny koder. Łącznie posiadają one 3 072 rdzenie CUDA® i zapewniają wydajność shaderów na poziomie 4,7 teraflopa. Dzięki tej mocy usługodawcy mogą renderować zaawansowane graficznie gry w chmurze i kodować strumień obrazu z gry bezpośrednio na procesorze graficznym, uzyskując większą liczbę strumieni gier z każdego serwera. W porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami pobór energii serwera na każdy strumień gry został zmniejszony o połowę – to bardzo ważna cecha dla firm utrzymujących własne centra danych.

 

Wyjątkowa szybkość strumieniowania

Technologia szybkiego strumieniowania pozwala na przechwycenie i kodowanie klatki gry w jednym przebiegu, zmniejszając opóźnienia generowane przez serwer do zaledwie 10 milisekund, czyli mniej niż jednej dziesiątej mgnienia oka. Połączenie technologii szybkiego przechwytywania klatek, renderowania równoległego oraz jednoprzebiegowego kodowania sprawia, że platforma GeForce GRID generuje strumienie gry o wyjątkowej płynności.

 

Technologia redukcji opóźnień wbudowana w procesory graficzne GeForce GRID ogranicza spowolnienia spowodowane dużymi odległościami między komputerem źródłowym a docelowym – gracze będą mieć wrażenie, że grają na superkomputerze stojącym pod biurkiem, mimo, że tak naprawdę jest on oddalony o wiele kilometrów.

GeForce GRID – przepis na wirtualną konsolę do gier

Na konferencji GTC, firmy NVIDIA i Gaikai zaprezentowały wspólnie wirtualną konsolę do gier, składającą się z inteligentnego telewizora LG Cinema 3D z aplikacją Gaikai, który podłączono do procesora graficznego GeForce GRID zainstalowanego w serwerze położonym 16 km od miejsca prezentacji. Wystarczyło podłączyć do telewizora kabel sieciowy oraz bezprzewodowy kontroler do gier na USB i rozpocząć rozgrywkę w zaawansowaną grę PC, bez jakichkolwiek opóźnień.

Wiodący dostawcy gier jako usług polecają technologię GeForce GRID

Wielu dostawców gier jako usług zapowiedziało już wsparcie dla technologii GeForce GRID. Oto, co mieli do powiedzenia:

„Jeszcze nie tak dawno temu inżynierowie twierdzili, że przesyłanie gier z chmury jest niemożliwe i nie da się osiągnąć jakości oraz płynności, które dorównywałyby grom na domowej konsoli. Żaden z nich nie przewidział, że firmy Gaikai i NVIDIA nawiążą współpracę. Razem udowadniamy, że się mylili.”

—     David Perry, dyrektor generalny firmy Gaikai

„Gry dla telefonów iPhone podbiły rynek gier przenośnych, ponieważ są łatwe w obsłudze. Gry w chmurze również rozwiną świat gier, ponieważ znacznie ułatwią dostęp do nich.”

—     Guy De Beer, dyrektor generalny firmy Playcast Media System

„Dzięki bliskiej współpracy z firmą NVIDIA wdrażamy procesory graficzne GeForce GRID w systemie Ubitus GameCloud®. Ubitus dostarcza wysoce skalowane rozwiązania do prowadzenia rozgrywki w chmurze, dzięki którym usługodawcy mogą strumieniować do klientów gry w jakości bliskiej oryginałowi.”

—     Wesley Kuo, dyrektor generalny firmy Ubitus

 

Deweloperzy gier polecają GeForce GRID

Wielu deweloperów gier również zapowiedziało wsparcie dla technologii GeForce GRID. Oto, co mieli do powiedzenia:

„Jesteśmy bardzo podekscytowani zapowiedzianą architektura GeForce GRID. Technologia GRID firmy NVIDIA zapewnia mniejsze opóźnienia, lepszą jakość obrazu, wyższe zagęszczenie użytkowników i większą energooszczędność, które umożliwią stworzenie systemu rozgrywki w chmurze o charakterystyce bliższej domowej konsoli i dostarczenie doskonałych gier większej liczbie graczy.

“W przyszłości chmury zapewnią graczom jeszcze lepsze wrażenia, ponieważ będziemy mogli wykorzystać najnowsze, wysokowydajne procesory graficzne – takie jak GeForce GTX 680 – do strumieniowania wyjątkowo atrakcyjnych gier do szeregu różnorodnych urządzeń – w tym również gier opartych na silniku UE4, który nie jest obsługiwany przez obecne konsole. Dzięki temu gry firmy Epic będą cechować się wyższą jakością i trafią do większej liczby odbiorców.”

—     Tim Sweeney, założyciel i prezes firmy EPIC Games

„Robiące ogromne wrażenia osiągnięcia technologii GeForce GRID w dziedzinie usług gier w chmurach będą bardzo korzystne dla fanów gier firmy Capcom, ponieważ tworzymy wysokiej jakości gry akcji, które wymagają zwykle szybkiego czasu reakcji.  To sprawia, że jesteśmy wielce podekscytowani rozwiązaniem firmy NVIDIA.”

—     Masaru Ijuin – wicedyrektor generalny ds. badań i rozwoju technologii w firmie Capcom Co., Ltd.

„Gry online oparte na infrastrukturze chmury są ważnym elementem dzisiejszego świata graczy. Gry w chmurze to nowy i ekscytujący sposób dostarczania gier klientom. GeForce GRID może zredukować niektóre problemy z opóźnieniami, z którymi borykają się obecne rozwiązania strumieniowania gier. To bardzo ekscytujące osiągnięcie.”

—     Juancho Buchanan, wicedyrektor ds. technologii w firmie THQ Inc.

„Technologia “cloud gamingu” staje się coraz bardziej dojrzała i daje użytkownikom coraz lepsze doświadczenia z gry i to ekscytujące obserwować ten proces. Technologia NVIDIA GeForce GRID jest doskonałym przykładem tego dojrzewania i stałej poprawy jakości tego typu usług.

Z niecierpliwością czekamy, aby zobaczyć jak ta technologia i obliczenia “w chmurze” zmienią przyszłość gier komputerowych i doświadczeń graczy i w jakim stopniu wpłynie to na rynek komputerów klasy PC i konsol do gier.”

—     Bartłomiej Wroński, Senior Programmer w firmie CD Projekt RED

 

Więcej informacji na temat GeForce GRID można znaleźć pod adresem: http://www.nvidia.com/geforcegrid.

Dodaj komentarz