Netbooki w szkole: projekt pilotażowy potwierdza korzyści dla nauczycieli oraz uczniów

Ponad 70% nauczycieli, uczniów oraz rodziców uczestniczących w programie Educational Netbook Pilot potwierdza, że wykorzystanie netbooków podczas zajęć związanych ze szkołą pozytywnie wpłynęło na motywację uczniów w szkole oraz na wyniki nauczania. Wynik ten jest częścią końcowej oceny projektu pilotażowego Acer-European Schoolnet Educational Netbook Pilot, który dotyczył zastosowania netbooków do celów związanych z nauczaniem i uczeniem się oraz objął 8000 nauczycieli i uczniów z sześciu krajów.

Głównym celem projektu pilotażowego było zbadanie wpływu wprowadzenia netbooków oraz dydaktyki 1:1 na procesy związane z nauczaniem i uczeniem się, zarówno w szkole, jak i poza nią. Od stycznia 2010 do lipca 2011 w netbooki wyposażono 240 klas z sześciu krajów (Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Turcji i Wielkiej Brytanii). Końcowy raport, oparty na odpowiedziach 735 nauczycieli, 3602 uczniów oraz 2618 rodziców, podkreśla sześć zagadnień, najważniejszych z punktu widzenia usystematyzowanego wdrażania dydaktyki 1:1 w placówkach edukacyjnych.

Po pierwsze, netbooki motywują uczniów oraz pomagają w tworzeniu dobrej atmosfery w klasie, natomiast bardziej niezależny sposób nauczania zwiększa atrakcyjność szkół. To, że uczniowie posiadają notebooki na własność i mogą korzystać z nich po zakończeniu lekcji, przekłada się na szersze możliwości uczenia się oraz prowadzenia działań edukacyjnych poza szkołą.

Okazuje się też, że netbooki ułatwiają rodzicom angażowanie się w edukację dzieci. Dydaktyka 1:1, gdy jest wdrażana jako część całościowego podejścia szkoły z usystematyzowaną wizją zmian w nauczaniu, poszerza możliwości nauczycieli i pomaga im w prowadzeniu zajęć.

Pracę nauczycieli można też wspomagać poprzez ułatwienie wymiany doświadczeń oraz profesjonalnej współpracy zarówno w obrębie jednej szkoły, jak i między różnymi placówkami, a ponadto przez udostępnianie dobrych przykładów działania, takich jak scenariusze dydaktyki 1:1. Oprócz tego, aby zapewnić sukces dydaktyki 1:1 oraz modernizacji nauczania, trzeba pomóc nauczycielom w opanowaniu umiejętności włączania technologii informatyczno-komunikacyjnych w procesy nauczania i uczenia się.

Pełny raport został opublikowany 16. listopada 2011 oraz zaprezentowany na konferencji EMINENT zorganizowanej przez organizację European Schoolnet we Włoszech.

„Wyniki niezależnych, prowadzonych na dużą skalę badań, takich jak projekt Netbook Pilot są interesujące dla wszystkich instytucji zaangażowanych w szkolnictwo, zwłaszcza dla ministerstw edukacji” powiedział Marc Durando, dyrektor organizacji European Schoolnet.

Firma Acer oraz organizacja podjęły decyzję, że nieprzetworzone dane z ankiet wypełnionych przez nauczycieli, uczniów i rodziców, po uprzednim zanonimizowaniu, zostaną udostępnione badaczom. Dane te będą rozpowszechniane za pośrednictwem strony poświęconej netbooko na licencji Creative Commons. Organizatorzy projektu pilotażowego Netbook Pilot są przekonani, że dane te pomogą badaczom zagadnień edukacyjnych w formułowaniu dalszych pytań oraz pozwolą na badania porównawcze, zawsze z uznaniem pochodzenia danych.

Ze względu na pomyślne wdrożenie projektu pilotażowego oraz pozytywne reakcje, firma Acer i organizacja European Schoolnet zaplanowały nowe działania dotyczące zastosowania tabletów oraz interaktywnych projektorów Acer w szkołach.

 „Wyposażenie techniczne jest cennym zasobem dla placówek edukacyjnych: korzystając z najnowszych osiągnięć techniki można uzupełnić oraz udoskonalić dotychczasowe metody nauczania. Firma Acer chce odgrywać aktywną rolę w rozwijaniu i doskonaleniu szkoły przyszłości poprzez dostarczanie innowacyjnych i niedrogich rozwiązań dla ogólnoświatowej społeczności edukacyjnej”, dodał Federico Carozzi, Acer EMEA Educational Business Manager.

Dodaj komentarz