Biuro w czasach kwarantanny – NAS jako centrum pracy zdalnej i grupowej

Trwająca właśnie pandemia wirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że miliony firm z całego świata musiały w trybie przyspieszonym przejść kurs wdrażania rozwiązań do pracy zdalnej. Niezbędny jest im m.in. system do komunikowania się, rozwiązania do synchronizacji i udostępniania plików, pracy grupowej,  bezpiecznego uzyskiwania dostępu do firmowych zasobów czy zarządzania danymi. Co ciekawe, wiele firm (od największych korporacji po mikroprzedsiębiorstwa) ma już takie rozwiązania w swoich zasobach, dostępne bez dodatkowych kosztów – to serwery QNAP NAS, które oprócz zaawansowanych funkcji przechowywania i ochrony danych oferują również kompletny zestaw narzędzi do telepracy.

„QNAP od początku stara się oferować użytkownikom urządzenia, których możliwości są dalece większe niż większość użytkowników oczekuje od NAS-a – w naszym przypadku kluczem do wszechstronności serwerów QNAP NAS jest system operacyjny QNAP NAS oraz bogaty zbiór dodatkowych aplikacji dla niego. Wśród nich poczesną rolę odgrywają właśnie narzędzia projektowane z myślą o ułatwieniu użytkownikom pracy zdalnej, które teraz, w obliczu problemów z koronawirusem, mogą okazać się wyjątkowo użyteczne” – wyjaśnia Grzegorz Bielawski, country manager firmy QNAP.

Wśród aplikacji dostępnych w Centrum Aplikacji QTS (czyli sklepie z aplikacjami, dostępnym z poziomu interfejsu NAS-a) znaleźć można kilkadziesiąt programów, rozwijanych zarówno przez developerów QNAP, jak i inne firmy. To bogactwo pozwala każdemu użytkownikowi biznesowemu dobrać zestaw oprogramowania idealny dla jego firmy i jej potrzeb – jednak łatwo wskazać kilka aplikacji, które bardzo przydadzą się w każdej organizacji chcącej uruchomić wygodny w obsłudze i niezawodny system pracy zdalnej.

Co istotne, praktycznie wszystkie pracy administracyjne związane z instalacją, wdrożeniem i skonfigurowaniem owego systemu również można wykonać zdalnie – co dodatkowo minimalizuje konieczność naruszania zasad izolacji/kwarantanny. Oto kluczowe aplikacje wspomagające telepracę, dostępne dla użytkowników urządzeń QNAP NAS:

QVPN – czyli serwer/klient VPN dla urządzeń QNAP NAS, który pozwala użytkownikowi na łatwe stworzenie i skonfigurowanie serwera Virtual Private Network, dzięki któremu pracownicy firmy będą mogli w prosty sposób podłączyć się zdalnie do firmowej sieci i korzystać z jej zasobów (katalogów, urządzeń, systemów, aplikacji) tak, jakby znajdowali się w jej siedzibie. Jeśli zatem do pracy niezbędny jest nam wygodny dostęp do firmowej sieci… ale z jakichś powodów nie możemy pojawić się na miejscu i wolimy pracować np. z domu, to QVPN jest najlepszym i najprostszym sposobem na zrealizowanie tego celu.

KoiMeeter – darmowy, inteligentny system wideokonferencyjny dla urządzeń QNAP NAS, który doskonale sprawdzi się jako rozwiązanie do komunikacji zdalnej ze współpracownikami i kontrahentami. KoiMeeter może zostać zainstalowany na urządzeniu QNAP NAS z wyjściem HDMI – po podłączeniu kompatybilnej kamery oraz mikrofonu otrzymujemy kompletny system wideokonferencyjny. Podstawowa, darmowa wersja aplikacji umożliwia prowadzenie rozmów pomiędzy różnymi platformami komunikacyjnymi (np. Avaya SIP) oraz ograniczonych czasowo prezentacji (po wykupieniu opcjonalnej licencji, ograniczenia znikają). KoiMeeter na razie dostępny jest dla urządzeń QNAP z serii HS oraz TBS.

Notes Station – użyteczna aplikacja do grupowego tworzenia/modyfikowanie/udostępniania/wymiany notatek – bardzo wygodna w obsłudze i użyteczna dla współpracowników pracujących zdalnie nad wspólnym projektem.

Qsync – zaawansowany system synchronizacji plików pomiędzy urządzeniami użytkowników (komputerami, smartfonami, tabletami, etc), a QNAP NAS. Znacząco ułatwia wymianę informacji, aktualizowanie projektów i powiązanych z nimi plików, a zaawansowany system zarządzaniami uprawnieniami sprawi, że każdy użytkownik ma dostęp tylko do tych plików, które są dla niego przeznaczone/przydatne dla niego.

Qsirch – szybki, pełnotekstowy system wyszukiwania, który umożliwia wyszukiwanie potrzebnych do pracy plików przechowywanych na NAS-ie na podstawie nazwy, zawartości i metadanych. Użytkownik może definiować najróżniejsze kryteria wyszukiwania dokumentów, obrazów, filmów, wiadomości e-mail oraz innych materiałów przechowywanych na serwerze (zarówno z poziomu interfejsu NAS-a, jak i np. za pomocą aplikacji mobilnej).

Warto również zauważyć, że wszystkie wykorzystywane do pracy (i przechowywane na QNAP NAS) firmowe dane przez cały czas są w pełni zabezpieczone zarówno przed przypadkowym skasowaniem, jak i atakami złośliwego oprogramowania (np. ransomware). Jest to możliwe dzięki obsłudze migawek, czyli funkcji, która pozwala serwerowi NAS zarejestrować stan systemu (i danych) w dowolnym momencie. W razie wystąpienia awarii w systemie można go przywrócić do wcześniejszego stanu zarejestrowanego w migawce.

Jak wspomnieliśmy, powyższa lista oczywiście może być w dowolny sposób rozszerzana o najróżniejsze aplikacje, „doposażające” urządzenia QNAP NAS w dodatkowe funkcje, przydatne podczas pracy zdalnej – mogą to być np. narzędzia do monitoringu wizyjnego (QVR Pro – przydatne dla właścicieli firm, którzy chcą mieć możliwość zerknięcia, co dzieje się na terenie firmy pod ich nieobecność), serwer chatu Mattermost, system do zarządzania kontaktami Qcontactz. Pełną listę dostępnych aplikacji znaleźć można na stronie https://www.qnap.com/pl-pl/app_center/

Dodaj komentarz